Gastblog | Vitaliteit

Vandaag schrijft Simone onze eerste gastblog. Onder de naam ‘Simone Lans advies en coaching’ werkt zij als strateeg, adviseur en als vitaliteitscoach. Simone rond dit voorjaar de post HBO registeropleiding integraal leefstijl en vitaliteitscoach af en startte haar eigen onderneming. Simone vertelt in haar blog hoe zij door focus de focus verloor.

Eerder studeerde Simone Lans sociale geografie, arbeids- en organisatiepsychologie. Simone omschrijft zichzelf als ‘verbindend, intuïtief, creatief, teammaker, helder en fris communicerend en benaderbaar. Ze omschrijft zichzelf verder als kritisch en een analytisch denker, met oog voor grote lijnen zonder de details uit het oog te verliezen. Ze heeft lef om met andere ideeën te komen en voert deze het liefst direct uit”

Hoe ik door focus de focus verloor

“Ik stelde mezelf zo rond de zomer een doel: ik wilde minstens 10.000 stappen per dag zetten. Want dat is gezond beste mensen. Het ging me eigenlijk best goed af. In de lunchpauzes en na afloop van mijn werk, hup lekker stukkie wandelen. Ging prima. Maar toen… toen werd het kouder overdag, donkerder ’s avonds, werd de lockdown verlengd en kwam er een avondklok. Ajjj… langzaam zag ik, samen met mijn motivatie mijn dagelijkse stappen saldo dalen. Voor een prestatiegerichte dame zoals ik, schuurt dat behoorlijk. Het schuurde zelfs zo behoorlijk, dat ik er simpelweg geen genoegen mee nam. Als ik de stappen niet buiten ging zetten, dan maar binnen, zo besloot ik.

bron: Stock by Petro

Dus ik power stepte tijdens het koken en ik jogde tijdens het tandenpoetsen. Maar ik stofzuigde ook iedere dag fanatiek en vouwde direct de was op die uit de droger kwam. Want, zo had ik ontdekt, die stappenteller telde stofzuigen en de was opvouwen ook als stappen. Whoopwhoop! Ik vermoed overigens dat hier een sterke anti-feministische lobby achter zit, maar dat is voor een andere keer.

Vorige week zag ik tot mijn schrik, vlak voordat ik mijn bed instapte, dat ik nog nét niet de 10.000 stappen had binnengekopt voor die dag. Dus ik stond in mijn pyjama, bibberend naast mijn bed te stappen op de plaats om het magische aantal te halen. Mijn vriend, zichtbaar geïrriteerd aan de andere kant van het bed, vroeg me of dit nu echt de bedoeling was van gezond leven. “Het wordt nu toch wel een beetje dwangmatig , schat.” Ik, inmiddels ook geïrriteerd door zijn opmerking, zei dat hij
er (uiteraard) niks van snapte. Resultaten willen behalen is toch juist goed. Het motiveert. Het zorgt voor focus.

Mijn vriend, zichtbaar geïrriteerd aan de andere
kant van het bed, vroeg me of dit nu echt de
bedoeling was van gezond leven.

De volgende ochtend dacht ik nog eens na over wat hij had gezegd. Had hij stiekem misschien toch een punt(je)? Wanneer was het behalen van het aantal stappen belangrijker geworden dan de reden waarom ik überhaupt die stappenteller had aangeschaft? Namelijk dagelijks naar buiten om te bewegen! Want dat is wat ik eigenlijk gewoon wilde.

Dagelijks naar buiten om te bewegen zorgt namelijk een voor daling van je stresshormoon cortisol. Het zorgt er voor dat je lijf fit blijft om alle interne processen in je lijf goed te laten werken. Het zorgt voor het vrijkomen van gelukshormonen zoals endorfine en dopamine. En het is ook nog eens super goed voor je hersenen. Want het reorganiseert als het ware je hersenen en zorgt voor flexibiliteit. Dát is wat ik feitelijk als resultaat wilde, niet persé die 10.000 stappen.

En dus besloot ik mijn doel opnieuw te bepalen, want tja, focus is fijn. Ik maakte met mezelf de afspraak dat ik dagelijks even naar buiten ga. Of dat nu is voor een rondje hardlopen, een stukje wandelen, de kinderen ophalen van school, een kopje koffie drinken in het zonnetje, wat onkruid tussen de tuintegels plukken of een radslag op mijn grasveldje. It’s all good! Jep. Stuk beter zo!”

Groetjes, Simone

2 gedachten over “Gastblog | Vitaliteit”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *