Inspiratie estafette #02 Wendy

Na de aftrap van de inspiratie estafette met Alies, gaan we verder met het inspirerende verhaal van Wendy. Het gesprek leverde een paar mooie inzichten op!

Wie is Wendy?
Ik ben marketingstrateeg en beïnvloedingspsycholoog en ik houd me bezig met de marketingstrategie van bedrijven en de marketingpsychologie die daarbij komt kijken. Ik pas kennis uit de psychologie toe in marketing en kan daarmee de keuzes van de consument beïnvloeden om bepaalde producten te (ver)kopen. Ook geef ik trainingen aan bijvoorbeeld marketeers om slimmer te kunnen verkopen. Ik doe dit onder de naam Bureau Snugger.

Wendy vindt de manier waarop mensen zich gedragen interessant en om dat gedrag te beïnvloeden. Ze is geïnteresseerd in de manieren waarop ze dit kan bewerkstelligen. Gaat het alleen om verkoop? Zeker niet, want zoals ze zelf aangeeft kan het ook gaan over maatschappelijke vraagstukken, zoals het tegengaan van hangjongeren of ons gebruik van plastic. Soms kun je met kleine middelen tot grote resultaten komen. Dit vinden wij heel interessant!

Je hebt het stokje overgenomen van Alies, hoe vind je dat?
Ik vind het heel leuk om hier aan mee te doen. Toen ik de website van studio BinnensteBuiten zag, wist ik niet meteen wat ik kon verwachten, maar ik vind het altijd tof en inspirerend om dit soort verhalen van anderen te lezen. Ik ben in 2020 begonnen met Bureau Snugger en ben bezig met de zichtbaarheid van mijn bedrijf. Daar sluit dit artikel goed bij aan. 

Alies en ik kennen elkaar via Instagram! We reageerden beiden op een oproep om fotomaatjes te vinden. We zien allebei dat foto’s waar we zelf op staan goed aanslaan bij de volgers op de socials. 

“Het was altijd mijn grote droom
om bij een reclamebureau te werken”

Kun je iets vertellen over je loopbaan? 
Het was altijd mijn grote droom om bij een reclamebureau te werken. Het leek me heel magisch om vanuit de vraag van een bedrijf een campagne of actie te lanceren. Ik heb stages gelopen bij verschillende reclamebureaus en ben daar eigenlijk blijven plakken. In die jaren heb voor veel verschillende kleine én grote klanten gewerkt. Ik deed het projectmanagement, gaf advies en deed soms een stukje uitvoering van onder andere radiocommercials, websites, applicaties en video’s.

Ik heb al met al negen jaar in de reclamewereld gewerkt. Eerst in Twente, later in Groningen. De deadline was altijd gisteren en op een bepaald punt was ik daar zat van. Mijn werk kwam aan het einde van het proces als de strategie al was bedacht. Ik wilde graag meer naar de voorkant en heb toen de overstap gemaakt naar de klantenkant. Eerst bij Jobbird.com en later bij RTV Noord als marketingcoördinator. Voor RTV Noord werk ik nog steeds, daar houd ik me bezig met verschillende campagnes, advertenties op de socials, huisstijlontwikkeling en denk ik mee met de redactie en de commerciële afdeling.  

Ondernemerschap en loondienst
Sinds 2010 had ik samen met mijn vriend een succesvol bedrijf op het gebied van animatiewerk. Dit bedrijf hebben we begin 2019 verkocht. Naast het ondernemen, heb ik altijd banen in loondienst gehad. Het marketingvak vind ik gewoon zó tof, dat ik het niet wilde laten vallen. 

Als je een eigen bedrijf hebt met je partner, dan zit je daar volledig in en dan is dat soms het enige waar je het nog over kunt hebben. Op zich is dat niet verkeerd, maar het is ook fijn als je nog je eigen ding hebt. Ik vond het wel fijn om ook in een andere omgeving te werken met mensen die het over ‘het normale leven’ kunnen hebben. 

Waar word je het meest blij van? 
Training geven! Dat vind ik heel leuk. Omdat je mensen echt kan inspireren, nieuwe inzichten kunt geven waarmee ze aan de slag gaan. Je haalt ze even uit hun dagelijkse patroon. Een nieuwe dienst die ik aanbied heeft alles te maken met content creëren en daar gaan we dan twee hele dagen met aan de slag. Als je normaal gesproken na een training naar huis gaat, met een hoofd vol inspiratie, verzand je gemakkelijk in je dagelijkse werk. Het is juist goed om meteen aan de slag te gaan met je nieuwe kennis. 

“De verkoop van ons bedrijf was life changing”

Welke keuze is bepalend geweest in jouw ontwikkeling?
Zonder twijfel vertelt Wendy: “De verkoop van ons bedrijf. Dat was life changing. Ik deed steeds meer administratie en planning en liep daar volledig op leeg. Om nóg meer stress te voorkomen hebben we de knoop doorgehakt om het bedrijf te verkopen. We hebben een hele fijne overname gehad en sinds 2019 zijn we ‘vrij’. Ik ben een opleiding gaan doen (tot beïnvloedingspsycholoog) en nu doe ik alleen nog maar wat ik leuk vind.”

Wendy legt uit dat je iedere dag keuzes kunt maken tussen werkzaamheden die je kunt doen en dingen die je wilt doen. De dingen die je goed kunt, zijn niet altijd de dingen die je graag wilt. 

Waar haal jij je inspiratie vandaan? 
Ik ben heel erg van het kennis vergaren en ik houd ervan om dat bij te houden. Ik wandel bijna iedere avond drie kwartier en luister naar podcasts of luisterboeken. Ook lees ik graag boeken en blogs, of ik kijk naar TED talks. Ik wissel vakinhoudelijke thema’s af met persoonlijke ontwikkeling. 

Ik ben pas na de verkoop van ons bedrijf begonnen met persoonlijke ontwikkeling, maar wat je in een jaar kunt leren is eigenlijk absurd. Ik had niet zoveel met mindset, doelen stellen of de wet van aantrekkingskracht. Hoe meer ik erover ben gaan lezen, hoe beter ik weet wat goed werkt voor mij. Als je elke dag zo’n kleine prikkel krijgt, kun je in een jaar ontzettend veel leren!

Waarmee wil je anderen inspireren?
Dat doe ik graag zowel vakinhoudelijk als met ondernemerslessen, vooral via social media en mijn e-mail nieuwsbrieven. Als je ergens niet meer leert en stil komt te staan, of als je spuugzat bent van hetgeen je doet, signaleer dat op tijd. Ik kijk ieder jaar naar m’n doelen en naar de opleidingen en trainingen die daarbij passen. Zonder actie gebeurt er niks. 

Gewoon beginnen dus! Je kunt alles tot perfectie uitwerken, maar de omstandigheden veranderen en dan moet je je plannen toch aanpassen. Wees niet bang voor verandering en blijf niet hangen in een baan of een vriendengroep als dat meer energie kost dan dat het oplevert. Hoe lang word je er dan nog blij van? Ik snap dat dat soms eng is, maar je voelt vanzelf aan of het tijd is voor verandering.

En nog een tip; neem af en toe echt even rust om te evalueren. Grotere thema’s komen niet aan bod als je maar doorgaat. Vorig jaar ben ik drie dagen in mn eentje naar Porto geweest om aan de slag te gaan met wat ik wil. Inmiddels schrijf ik 3-4 keer per week in een boekje van Vertellis om mijn doelen en dankbaarheid onder woorden te brengen. Zonde dat ik dit de afgelopen tien jaar niet heb gedaan!

Wat wil jij bereiken in de toekomst? 
Ik wil graag op grote podia staan om te vertellen over psychologie, marketing en ondernemen. Ik kom graag in contact met mensen die enthousiast zijn over de combinatie van marketing en psychologie. 

Tips van Wendy
Socials: Charlotte van het Wout – over nieuwe dingen leren en je mindset trainen, ook het boek en de podcast van Michael Pilarczyk. Een andere tip is het boek ‘Invloed’ van Robert Cialdini.

Aan wie geef jij het stokje door?
Wendy geeft het stokje door aan Pierre Semudenge. Zijn verhaal verschijnt binnenkort online!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *